GRATIS BEZORGD VANAF €50 in NL

standaard als cadeautje ingepakt

HOERA, KEECIE 15 jaar!

 

In café Superette in Amsterdam-Oost spreek ik af met Klaartje. Klaartje is 15 jaar geleden met Keecie gestart. Hoog tijd om haar aan het woord te laten over Keecie toen en nu.

Hier moet Klaartje om lachen. “Het begon allemaal houtje-touwtje hoor: kersvers net van de kunstacademie op Koninginnedag zelfgemaakte tassen verkopen van kringloopleer!

Ik had toen al wel een baan en ben met toenmalig collega Caroline Borger tassen gaan verkopen. Die maakten we van leer van oude banken en jassen die we bij de kringloop kochten en op straat vonden.




 



Het was eigenlijk meteen een succes. En met de opbrengst kochten we nieuw leer in Brabant. Daarmee maakten we ons allereerste ontwerp: de Window Shopper! Dit is een boodschappentas die nu nog in de collectie zit. 

Voor vrienden zeefdrukte ik t-shirts voor hun band en het leek mij leuk aan de binnenkant van de tas een woonkamer te zeefdrukken zodat je altijd je huiskamer bij je hebt. En zo was vanaf het begin de zeefdruk dus al een uniek Keecie-kenmerk'.  

Al snel stonden we in een pop-upstore op de Modefabriek en werden onze tassen opgepikt door verschillende tijdschriften. Dat leidde tot bestellingen van winkels. We waren echt super blij”.

 

Zag de Keecie-tas van toen eruit als die van nu? 

“Eigenlijk wel, want het concept van Keecie was meteen heel duidelijk: een functioneel ontwerp met een vintage look dat je hele leven meegaat. En de zeefdruk aan de binnenkant!

Het idee dat Keecie succesvol kon worden kwam op het moment dat we op een Duitse beurs stonden. We haalden 30 orders binnen! En we hadden op dat moment nog maar iets van vijf producten in de collectie. We stonden te springen. En het leuke is, er waren winkels bij die nu nog steeds Keecie klant zijn”. 




 



Is de locatie waar je werkt voor jou belangrijk? 

“Ja, dat is echt heel erg belangrijk. Na ongeveer drie jaar ging ik alleen met Keecie verder en merkte ik hoe belangrijk het is om te kunnen sparren met andere ontwerpers. Mijn atelier in het oude gebouw van de Volkskrant bleek een ideale ontmoetingsplek. Met onze buren Snurk Beddengoed zijn we tot 2x toe verhuisd naar een nieuwe grotere studio. Wij delen nu nog steeds samen een ruimte, wij boven en Snurk beneden. Zo handig om even naar beneden te kunnen lopen om advies te vragen of ervaringen uit te wisselen”.

 

Wat vind je het leukste aan ondernemen?

“De creatieve kant! De fotoshoots, de beursstand en het ontwerpen van de prints en nieuwe tassen. Een nieuw ontwerp zit meestal al langer in mijn hoofd. En dan is het uiteindelijke ontwerp vaak nog heel anders dan de eerste schets. Samen met Sandy werk ik het uit en maken we een eerste versie. Tijdens het maakproces - zie ook het blog Making off - verandert er ook nog genoeg. We kiezen dan bijvoorbeeld toch voor een andere sluiting of om de stiksels aan de buitenkant te doen in plaats van aan de binnenkant”.




 

 



Heb je een favoriete Keecie? 

“Ik gebruik de Elephant Joke vaak, omdat er zo lekker veel inpast. Maar ook de Picking Flowers, Lunch Break en de Wish Tree hebben een klein streepje voor. Daarnaast ligt de Window Shopper mij natuurlijk na aan het hart. De eerste echte Keecie! 

Maar ik vind eigenlijk al onze modellen speciaal. En het geeft een enorm bijzonder gevoel om iemand voorbij te zien lopen met een Keecie-tas. Laatst zelfs in een piepklein straatje in Parijs. En ik ben eigenlijk ook wel trots om voor zowel het Rijksmuseum als het Van Gogh museum een speciale collectie te hebben ontworpen”. 

 

Verdere toekomstplannen? 

“Na 15 jaar staat Keecie nog als een huis. Keecie staat voor duurzaam tijdloos Dutch design. Tassen, portemonnees en accessoires met een vintage touch die je leven lang meegaan. En de zeefdruk natuurlijk. 

En verder kijken we waar onze energie van gaat stromen. Internationaal hoort daar zeker bij. Vorige week kregen we een verzoek uit Japan! Dat is natuurlijk altijd heel bijzonder.

Met Keecie heb ik 15 jaar geleden echt mijn plek gevonden. En nu samen met het Keecie-team, weet ik zeker dat dit ook de komende 15 jaar zo zal blijven!”. 

Interview door: Kim Daalhuizen




Terug naar overzicht

Winkelmandje

×

Product title

1 x €29,95

Subtotaal

Check out